BIOSAFETY KNOWLEDGE AND PRACTICE OF TESTING STAFF AT PUBLIC HEALTH FACILITIES IN BEN TRE PROVINCE IN 2021
Main Article Content
Abstract
Background: Biosafety was the primary concern of the test technician. According to the World Health Organization, 4 million sick people are exposed to healthcare-associated infections each year in the European Union. In Vietnam, the death rate from infectious diseases averaged 100 cases/year in 2011-2016. Objective: Determining the ratio of knowledge about the classification of biological infectious agents and practice wearing personal protective equipment and overalls of testing staff in 08 public health facilities in Ben Tre province. Materials and methods: The study used an analytical cross-sectional design to assess laboratory technicians' biosafety knowledge and practice. Knowledge and training would be evaluated through self-completed questionnaires and biosafety procedures according to the guidelines of the Ministry of Health 2017, research conducted from January 1, 2021, to March 30, 2021including 62 techniques. Laboratory technician worked over six months in the laboratory of public health facilities in Ben Tre province. Results: Research results show that the rate of knowledge good to classify infectious agents is 80.6% (4±1.5); The practice good of wearing overalls was 96.8% (7±0.4). Conclusion: Laboratory technicians have knowledge good of the classification of pathogens and good practice of wearing personal protective equipment.
Article Details
Keywords
Biosafety, laboratory, risk of exposure, exposure in the laboratory
References
2. Bộ Y tế (2017), Báo cáo các bệnh truyền nhiễm mới nổi trên người ở Việt Nam có nguồn gốc từ động vật.
3. Nguyễn Đình Minh Mẫn, Nguyễn Thị Khánh Ly, Nguyễn Thị Miên Hạ và cs (2019), Đánh giá kiến thức về phòng ngừa và kiểm soát an toàn sinh học tại phòng xét nghiệm của sinh viên y học Dự phòng trường Đại học Huế, Tạp chí Y học dự phòng, 19 (11), tr.280.
4. Trần Thị Minh Thu (2017), Thực trạng kiến thức và thực hành an toàn sinh học của nhân viên phòng xét nghiệm tại Trung tâm Y tế Dự phòng một số tỉnh phía bắc năm 2017", Luận văn Thạc sỹ Y học, Đại học Y tế công cộng.
5. Nguyễn Thanh Thuỷ (2016), Thực hành an toàn sinh học tại phòng xét nghiệm của các cơ sở y tế, Tạp chí Y học dự phòng, 178 (5), tr.73.
6. Nguyễn Xuân Tùng (2015), Thực trạng và hiệu quả can thiệp đảm bảo an toàn sinh học tại phòng xét nghiệm vi sinh của Trung tâm Y tế Dự phòng tuyến tỉnh, Luận án Tiến sỹ Y học, Viện vệ sinh dịch tễ trung ương.
7. Miller J. M., Binnicker M. J., Campbell S., et al. (2018), A Guide to Utilization of the Microbiology Laboratory for Diagnosis of Infectious Diseases: 2018 Update by the Infectious Diseases Society of America and the American Society for Microbiology, Clin Infect Dis, 67 (6), pp. e1-e94.
8. Pike R. M. (1979), Laboratory-associated infections: incidence, fatalities, causes, and prevention, Annu Rev Microbiol, 33, pp. 41-66.
9. Santos Gomes S. C., de Jesus Mendes Caldas A. (2019), Incidence of work accidents involving exposure to biological materials among healthcare workers in Brazil, 2010-2016, Rev Bras Med Trab, 17 (2), pp. 188-200.
10. Schröder I., Huang D., Ellis O., et al. (2016), Laboratory safety attitudes and practices: A comparison of academic, government, and industry researchers, Journal of Chemical Health and Safety, 23, pp. 12-23
11. Sewunet T., Kebede W., Wondafrash B., et al. (2014), Survey of safety practices among hospital laboratories in Oromia Regional State, Ethiopia, Ethiop J Health Sci, 24 (4), pp. 307-310.