CLINICAL COMPETENCE AMONG NURSING STUDENTS AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY

Thi Ngoc Han Nguyen1,, Dương Thị Thùy Trang1, Tri Dien Lu1, Thi Dung Ngo1
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Clinical competence is a pivotal factor related to nursing competence and quality of healthcare services. Then, fourth year nursing students’ clinical competence is vital factor which shows educational effectiveness and nursing professional status. Objectives: To evaluate clinical competence among nursing students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy. Material and method: We conducted a cross-sectional study with 65 bachelor nursing students in tfourth year. Student’s clinical competence was examined based on a self-reported questionnaire developed following Vietnamese nursing core competence. Results: The study indicated that 61.5% fourth year nursing students have a good level of clinical competence. Among 9 subscales, providing safe and effective care had the highest score; meanwhile handling emergencies and continuous care had the lowest. Conclusion: Nursing students showed a good clinical competence. However, there was a limited competence in responding to emergency and providing continuous care for patients. Training courses focused on handling emergency cases, nursing observation and evaluation were recommended to enhanced quality of nursing education. 

Article Details

References

1. Bộ Y tế, Quyết định số: 3474/QĐ-BYT ngày 28 tháng 12 năm 2022 về việc ban hành Chuẩn năng lực cơ bản của Điều dưỡng Việt Nam. 2022.
2. Lê Thị Kim Chi, Nguyễn Thị Huyền Duy, Lê Thị Thu Hằng, Dương Thị Thùy Trang, Nguyễn Thị Ngọc Hân. Khảo sát kiến thức về dự phòng và xử trí phản vệ của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Y Dược Cần Thơ. Tạp chí Y Dược Học Cần Thơ. 2020. 39, 13-16.
3. Lò Thị Hà, Phan Thanh Tình, Quách Anh Thư, Nguyễn Văn Cường. Kiến thức, thái độ về vệ sinh tay thường quy của bác sỹ, điều dưỡng tại các khoa lâm sàng bệnh viện Việt Nam – Cu Ba. Tạp chí Y Học Thực Hành. 2016. 913(1), 134-138.
4. Nguyễn Thị Ngọc Hân, Mai Thụy Khánh Đoan, Hoàng Thị Thúy An, Phan Thị Dung, Hồ Thị Hồng Đào, Lư Trí Diến, Dương Thị Thùy Trang. Thực trạng thực hành vệ sinh tay của sinh viên Điều dưỡng trường Đại học Y Dược Cần Thơ. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2022. (50), 48-53.
5. Phan Thị Mỹ Trinh, Lê Văn Tỉnh, Đặng Trần Ngọc Thanh, Đỗ Thị Hà, Lâm Thị Thu Tâm, Hồ
Thị Trúc Phương, Bùi Thị Ngợi, Lê Thị Mỹ Ly. Kết quả tự đánh giá của sinh viên về mức độ
đáp ứng năng lực theo chuẩn đầu ra chương trình đào tạo Cử nhân Điều dưỡng Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch năm 2020. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. 2021. 4(3), 37-46.
6. Albagawi, B., Hussein, F. M., Alotaibi, J. S., Albougami, A. S., Amer, M. F., Alsharari, A. F., ... & Alramadhan, S. E. Self-efficacy and clinical competence of fourth-year nursing students: A selfreported study. Int J Adv Appl Sci. 2019. 6, 65-70, https://doi.org/10.21833/ijaas.2019.08.009.
7. Alosaimi, D. Learning self-efficacy as predictor of nursing students' performance of clinical skills. Educational Sciences: Theory & Practice. 2021. 21(3), 120-131, https://doi.org/10.12738/jestp.2021.3.009.
8. Faraji A., Karimi M., Azizi S. M., Janatolmakan M., & Khatony A. Evaluation of clinical competence and its related factors among ICU nurses in Kermanshah-Iran: A cross-sectional study. International journal of nursing sciences. 2019. 6(4), 421-425, https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2019.09.007.
9. Gunawan J., Aungsuroch Y., Fisher M. L., Marzilli C., Liu Y. Factors related to the clinical competence of registered nurses: Systematic review and meta‐analysis. Journal of Nursing Scholarship. 2020. 52(6), 623-633, https://doi.org/10.1111/jnu.12594.
10. Kang K., Lee M., Cho H. Interpersonal skills mediate the relationship between communicative and clinical competencies among nursing students: A descriptive study. Nurse Education Today. 2021. 99, 104793, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104793.
11. Nguyen C. T. M., Horii S., Pham H. T. T., Amaike N., Ho H. T., Aiga H. Effectiveness of a standard clinical training program in new graduate nurses’ competencies in Vietnam: A quasiexperimental longitudinal study with a difference-in-differences design. Plos one. 2022. 16(7), e0254238, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254238.
12. Sawaengdee K., Kantamaturapoj K., Seneerattanaprayul P., Putthasri W., Suphanchaimat R. Self-assessment of nursing competency among final year nursing students in Thailand: a comparison between public and private nursing institutions. Advances in Medical Education and Practice. 2016. 7, 475-482, https://doi.org/10.2147/AMEP.S111026.