LINGUISTIC TRAITS OF AUTISM SPECTRUM DISORDER CHILDREN AT CAN THO CHILDREN’S HOSPITAL IN 2021-2022

Thi Thuy Quynh Nguyen1,, Thai Dong Vy Nguyen1, Duy Long Le1, Ngoc Xuan Dai Vo1, Thi Thu Thuy Tran1, Thien Thang Tran2
1 Can Tho University Medicine and Pharmacy
2 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

  Background: Autism spectrum disorder is a complex developmental disorder of the brain. Autism spectrum disorder is a multifactorial condition caused by a complex combination of genetics and environmental factors. Typically, autism spectrum disorder in children expresses via the following aspects: the inability to understand and express nuances in social interaction, odd linguistic traits, and eccentric behaviour and manner. Within these aspects, linguistic traits should be the priority due to the communication difficulties it causes. However, studies in Vietnam have not fully described the differences in linguistic traits in children with autism spectrum disorder. Objective: To describe the linguistic traits of children with autism spectrum disorder at Can Tho Children’s Hospital in 20212022. Materials and methods:  Data were collected from 60 children (24-72 months old) who met the DSM-5 diagnostic criteria and were diagnosed with autism spectrum disorder by pediatric psychiatrists. Then, data were analysed using the Chi-squared test, Anova test and Fisher's exact test. Results: Through analysis of collected data, we have concluded: The average age was 48.23 + 11.45 months. The ratio between autism spectrum disorder males/females was 3.29. Parents were usually the first to notice abnormalities in patients (96.7%) through 2 common symptoms, which were delay in speech development (60.0%) and reduced eye contact (16.7%) within the 18-24 months period (96.7%). The average age at diagnosis was 31.07 + 8.297 months, in which 61.7% were diagnosed with severe autism. In terms of communicative clinical features, common signs were: "Not playing according to age-appropriate rules" (85%), "Not playing character roles" (83.3%), "Not raising or descending the appropriate voice" (80%), "Not actively calling, talking" (78.3%). The severity of autism has little effect on the presentation of the disease. Conclusions: Difficulty in non-verbal communication is a fundamental problem of autism spectrum disorder.  

Article Details

References

1. Centers for Disease Control and Prevention. Data & Statistics on Autism Spectrum Disorder. 2022. https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html.
2. Lê Thị Kim Dung. Nghiên cứu đặc điểm lâm sàng và kết quả can thiệp trẻ rối loạn phổ tự kỷ từ 24 tháng đến 72 tháng. Trường Đại học Y - Dược Đại học Thái Nguyên. 2021. 155.
3. Alshaban F., Aldosari M., Al-Shammari H., et al. Prevalence and correlates of autism spectrum disorder in Qatar. A national study. 2019. 60(12), 1254-1268, http://doi.org/10.1111/jcpp.13066. 4. Lê Thị Vui. Dịch tễ học rối loạn phổ tự kỷ ở trẻ 18-30 tháng và rào cản tiếp cận dịch vụ chẩn đoán, can thiệp rối loạn phổ tự kỷ tại Việt Nam 2017-2019. Đại học Y tế công cộng Hà Nội. 2020. 240.
5. Thành Ngọc Minh, Nguyễn Mai Hương và Nguyễn Thị Hồng Thúy. Công tác khám, đánh giá trẻ mắc rối loạn phổ tự kỉ tại khoa tâm thần - Bệnh viện Nhi trung ương giai đoạn 2011 - 2015. Tạp chí Khoa học Giáo dục. 2016. Số đặc biệt. 84-87.
6. Phạm Minh Mục. Nghiên cứu xây dựng mô hình phát hiện sớm, can thiệp sớm và giáo dục cho trẻ em rối loạn phổ tự kỉ Việt Nam dựa vào gia đình và cộng đồng. Chương trình Khoa học và Công nghệ cấp Quốc gia giai đoạn 2016- 2020. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam. 2020. 255.
7. Nguyễn Thị Hương Giang. Nghiên cứu phát hiện sớm tự kỷ bằng M-CHAT 23, đặc điểm dịch tễ - lâm sàng và can thiệp sớm phục hồi chức năng cho trẻ nhỏ tự kỷ. Trường Đại học Y Hà Nội. 2012. 131.