ORAL HEALTH STATUS AND DENTAL TREATMENT NEEDS OF GRADE 3 STUDENTS, MY KHANH ELEMENTARY SCHOOL, PHONG DIEN DISTRICT, CAN THO CITY IN 2021

Van Kha Nguyen 1,, Dang Khoa Pham Ho1, Hong Nhan Nguyen Thi1, Van Tung Dang1, Hong Loan Truong1, Thao Trang Duong1, Hai Yen Nguyen Thi1, Mai Linh Dang Thi1, Thu Nhan Truong Le1
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Learning about the present state of oral health and dental treatment needs in children contributes to a correct assessment of the situation, serves as the foundation for the development of intervention programs to limit the problem, and provides timely guidance on preventative methods for dental disease prevention in children. Objectives: 1) To calculate the rate of oral disease among 3rd grade pupils at My Khanh Primary School in Phong Dien District, Can Tho City in 2021; 2) To determine the need for dental treatment of children's oral issues in the research area. Materials and methods: 134 third-grade students from My Khanh Primary School in Can Tho City's Phong Dien District participated in this descriptive cross-sectional study in the academic year 2021–2022. Gender, current dental health, and dental treatment requirements are among the data gathered. Results: The overall rate of tooth decay is 76.87%, with men having a greater rate than women. In which case, the rate of caries is 52.24% for baby teeth, 3.73% for permanent teeth, and 20.9% for both baby and permanent teeth. Oral hygiene index (OHI-S) is 1.11 ± 0.5. Index of gingivitis (GI) = 0.38 ± 0.36. With a rate of 76.87%, the demand for dental fillings is the highest. Dental hygiene requires 67.16%, which includes scaling teeth, eliminating plaque, stains, cleaning teeth, and whitening teeth. Conclusion: Third-grade students at My Khanh Primary School have very concerning oral health condition that requires immediate attention. The findings of the research are the foundation for implementing effective interventions.

Article Details

References

1. World Oral Health. Global Oral Health Data Bank. 2017. https://www.who.int/.
2. Nguyễn Thị Hồng Minh, Trịnh Đình Hải. Tình trạng sâu răng sữa ở Trẻ em Việt Nam năm 2019. Tạp chí Y học Việt Nam. 2021. 502(1), 34-38, https://doi.org/10.51298/vmj.v502i1.549.
3. Nguyễn Thị Hồng Diễm. Nghiên cứu thực trạng ba bệnh lứa tuổi học đường phổ biến ở học sinh tiểu học và đề xuất giải pháp. Đại học Y Hà Nội. 2016. 129.
4. Hà Văn Chiến. Thực trạng bệnh sâu răng và một số yếu tố liên quan của học sinh trường Tiểu học Dân Lực, huyện Triệu Sơn, tỉnh Thanh Hóa năm 2018. Đại học Thăng Long. 2018. 29.
5. Nguyễn Hồng Chuyên, Lê Thị Thanh Hoa. Thực trạng bệnh sâu răng ở học sinh của hai trường tiểu học huyện Đoan Hùng, tỉnh Phú Thọ. Tạp chí Y Học Việt Nam. 2021. 504(1), 279 – 283, https://doi.org/10.51298/vmj.v504i1.886.
6. Phạm Việt Hưng. Thực trạng bệnh răng miệng và một số yếu tố liên quan học sinh lớp 3 trên địa bàn huyện Lập Thạch, Vĩnh Phúc năm 2021. Tạp chí Y Học Việt Nam. 2021. 507(2), 182 – 185, https://doi.org/10.51298/vmj.v507i2.1433.
7. Al Ayyan W., Al Halabi M., Hussein I., Khamis A.H., Kowash M. A systematic review and meta-analysis of primary teeth caries studies in Gulf Cooperation Council States. The Saudi dental journal. 2018.30(3), 175 – 182, https://doi.org/10.1016/j.sdentj.2018.05.002.
8. Nomura Y., Otsuka R., Wint W.Y., Okada A., Hasegawa R. et al. Tooth-Level Analysis of Dental Caries in Primary Dentition. Int J Environ Res Public Health, 2020.17(20), 7613, https://doi.org/10.3390/ijerph17207613.
9. Kazeminia M., Abdi A., Shohaimi S., Jalali R., Vaisi-Raygani A. et al. Dental caries in primary and permanent teeth in children’s worldwide, 1995 to 2019: a systematic review and meta-analysis. Head Face Med, 2020.16(1), 22, https://doi.org/10.1186/s13005-020-00237-z.
10. Bùi Quang Tuấn. Thực trạng sâu răng, viêm lợi và một số yếu tố liên quan ở học sinh 4 trường THCS tại tỉnh Ninh Thuận năm 2012. Đại học Y Hà Nội. 2014. 81.