KNOWLEDGE AND RELATED FACTORS ROUTINE HAND HYGIENE IN THE PREVENTION OF BACTERIOLOGICAL INFECTIONS AMONG STUDENTS AT THE FACULTY OF PUBLIC HEALTH AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY IN 2022
Main Article Content
Abstract
Background: Hand hygiene is a simple, inexpensive measure, but it is exceedingly important and effective in preventing the spread of infections diseases. Objectives: (1) To determine the proportion of the correct knowledge about routine hand hygiene in preventing infection among students at the Faculty of Public Health at Can Tho University of Medicine and Pharmacy, (2) To identify some related factors to the correct knowledge of hand hygiene in infection prevention of students of the Faculty of Public Health of Can Tho University of Medicine and Pharmacy. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study with analysis used a self-completed questionnaire among undergraduate students at the Faculty of Public Health at Can Tho University of Medicine and Pharmacy. Results: The percentage of students with the right knowledge was 70.5%, some related factors to the knowledge consisted of academic years (p<0.001), major (p<0.001) and resources of accessing knowledge of hand hygiene from family and relatives (p=0.01), from self-study through books (p = 0.024), from practical and theory hours at schools and hospitals (p<0.001), from friends (p = 0.042), from media channels (p=0.003). Conclusion: The generally right knowledge of routine hand hygiene among students at the Faculty of Public Health at Can Tho University of Medicine and Pharmacy is still limited. Students need to improve themselves and enhance their knowledge of routine hand hygiene from the university’s support.
Article Details
Keywords
Hand hygiene, students, knowledge, Can Tho
References
2. Helena Ojanperä, Outi I Kanstea and Hannu Syrjala. Hand-hygiene compliance by hospital staff and incidence of healthcare-associated infections, Finland. Bulletin of the World Health Organisation. 2020. 475-483, https://doi.org/10.2471%2FBLT.19.247494.
3. Lương Anh Vũ, Phạm Văn Tân, Mã Thị Hồng Liên, Vũ Thị Minh Hiền, Hoàng Anh Lân. Khảo sát kiến thức và thực hành vệ sinh tay thường quy phòng lây nhiễm Covid của sinh viên trường Cao đẳng Y tế Hà Nội năm 2020. Tạp chí Y dược cổ truyền Việt Nam. 2020. 913(1), 134-138, https://doi.org/10.60117/vjmap.v36i3.153.
4. Trần Thái Phúc, Tăng Thị Hảo. Kiến thức, thái độ và thực hành của điều dưỡng về rửa tay thường quy ở bệnh viện nhi Thái Bình năm 2020. Tạp chí Y học cộng đồng. 2020. 63(2), 121126, https://doi.org/10.52163/yhc.v62i2%20(2021).77.
5. Trần Thị Thu Trang, Nguyễn Tấn Thuận. Đánh giá hiệu quả can thiệp về vệ sinh tay cho nhân viên y tế tại Bệnh viện Tai Mũi Họng TP. Hồ Chí Minh năm 2017. Báo Thời sự Y học. 2017, 55-59.
6. Phùng Thị Phương, Kim Bảo Giang, Trần Thị Giáng Hương. Khảo sát kiến thức và tỷ lệ tuân thủ vệ sinh tay trước và sau khi can thiệp tại bệnh viện quân y 354. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022. 516 (1), 180-185, https://doi.org/10.51298/vmj.v516i1.2980.
7. Bàn Thị Thanh Huyền, Phan Văn Tường. Kiến thức, thực hành tuân thủ vệ sinh bàn tay của nhân viên y tế tại Bệnh viện Đa khoa tỉnh Hòa Bình năm 2010. Tạp chí Y học thực hành. 2010. 813(3), 119-121.
8. Lý Văn Xuân, Lê Thị Mỹ Ly. Kiến thức, thực hành của học sinh điều dưỡng trường Trung cấp Phương Nam thực hiện rửa tay thường quy khi chăm sóc bệnh nhân tại bệnh viện năm 2012. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh. 2014. 18(5), 51-56.
9. Sreejith Sasidhana Nair, Ramesh Hanumantappa, Shashidhar Gurushantswamy Hiremath, Mohammed Asaduddin Siraj and Pooja Raghunath. Knowledge, Attitude, and Practice of Hand Hygiene among Medical and Nursing Students at a Tertiary Health Care Centre in Raichur, India. ISRN Preventive Medicine. 2014(7), 608, https://doi.org/10.1155/2014/608927.