CHẤT LƯỢNG DỊCH VỤ KHÁM CHỮA BỆNH NGOẠI TRÚ TỪ GÓC ĐỘ NGƯỜI BỆNH VÀ MỘT SỐ YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG TẠI KHOA KHÁM BỆNH, BỆNH VIỆN ĐA KHOA TÂN HƯNG NĂM 2023

Thi Thuy Diem Do1,, Thien Thuan Tran2, Thi Kim Anh Le3, Buu Thieu Ngo1
1 Tan Hung Hospital
2 University of Medicine and Pharmacy at Ho Chi Minh
3 Hanoi University of Public Health

Main Article Content

Abstract

Background: Patient satisfaction is closely linked to the quality of medical examination and treatment services. Objective: This study aims to evaluate the quality of outpatient medical examination and treatment services and explore associated factors at the Department of Examination, Tan Hung Hospital. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 249 patients who sought medical care at the Outpatient Department of Tan Hung Hospital. Results: The study found that the overall satisfaction rate regarding the quality of medical examination and treatment services, from the patient's perspective, was high at 95.18%. Quality assurance was the most significant factor contributing to service quality satisfaction, accounting for 93.98% of positive responses. Interestingly, patients with health insurance reported lower levels of satisfaction compared to those without health insurance (p<0.05). Conclusion: The study concludes that the quality of outpatient medical examination and treatment services at Tan Hung Hospital is highly rated, with the use of health insurance being a factor associated with lower satisfaction.

Article Details

References

1. Kupfer J. M., Bond E. U. Patient satisfaction and patient-centered care: necessary but not equal. JAMA. 2012. 308 (2), 139-40.
2. Bộ Y tế. Về việc phê duyệt Kế hoạch triển khai thực hiện “Đổi mới phong cách, thái độ phục vụ của cán bộ y tế hướng tới sự hài lòng của người bệnh”. Cổng thông tin điện tử Bộ Y tế. 2015.
3. Cronin Jr J. J., Taylor S. A. Measuring Service Quality - A Reexamination And Extension. The Journal of Marketing. 1992. 56, 55-68.
4. Akdere M., Top M., Tekingündüz S. Examining patient perceptions of service quality in Turkish hospitals: The SERVPERF model. Total Quality Management & Business Excellence. 2020. 31(3-4), 342-352.
5. Trương Long Vỹ Nguyễn Minh Quân, Lê Thị Kim Ánh. Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú về dịch vụ khám chữa bệnh tại khoa khám bệnh, bệnh viện quận Thủ Đức năm 2019. Hệ thống quản Lý Khoa học công nghệ. 2020. 1, 1.
6. Vũ Duy Anh Nguyễn Thành Luân, Lê Hồng Phước, Nguyễn Hoàng Bắc, Vũ Trí Thanh. Thời gian chờ đợi và sự hài lòng người bệnh khám chữa bệnh ngoại trú tại một Bệnh viện Trường Đại học tại Thành phố Hồ Chí Minh, năm 2017. Tạp chí Y học TP. Hồ Chí Minh. 2018. 22, 37.
7. Phan Huy Tuấn Kiệt Nguyễn Thị Hồng Hoa. Sự hài lòng của người bệnh điều trị ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Bưu điện cơ sở 1 năm 2020 và một số yếu tố liên quan. Tạp Chí Y học Việt Nam. 2022. 512.
8. Laxmi T. W., Sidhartha S. Patient Satisfaction Scale for Hospitalized COVID-19 Patients: Development and Psychometric Properties. Journal of Patient Experience. 2022. 9.
9. Trần Quốc Thành. Chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh ngoại trú tại bệnh viện Hoàn Mỹ Bình Dương 2021 và một số yếu tố ảnh hưởng. 2021.
10. Lê Thị Hạnh Trang. Chất lượng dịch vụ và một số yếu tố ảnh hưởng tại khoa Khám sản, Bệnh viện Quốc tế Hạnh Phúc tỉnh Bình Dương năm 2022. 2022.
11. Lê Ngọc Của, Nguyễn Văn Thắm. Chất lượng dịch vụ chăm sóc da tại Khoa khám, Bệnh viện Da liễu Cần Thơ và một số yếu tố ảnh hưởng trong năm 2018. 2018.
12. Liu L., Fang J. Study On Potential Factors of Patient Satisfaction: Based on Exploratory Factor Analysis. Patient Prefer Adherence. 2019. 13, 1983-1994.
13. Lê Tấn Phùng. Báo cáo điều tra sự hài lòng của bệnh nhân tại 12 bệnh viện công lập tỉnh Khánh Hòa năm 2015. Sở Y tế tỉnh Khánh Hòa.2015.