COMMUNICATION OF THE NURSES – MIDWIFES WITH PATIENTS IN CLINICAL DEPARTMENT OF OBSTETRIC AND PEDIATRIC HOSPITAL TRA VINH

Thi Thuy My Dang1,, Thi Tra Mi Tran 2, Thi Thanh Nga Nguyen 2
1 Tra Vinh University
2 Obstetric and Pediatric Tra Vinh hospital

Main Article Content

Abstract

Background: Communication between patients, relatives and health workers is increasingly concerned by society and health agencies from the central to local levels. The effective communication is expressed by the satisfacted level and is among of the criteria of the Health Ministry to evaluate hospital quality every year. Objectives: Identify the satisfaction rate of patients and determine a number of factors related to the communication between nurses, midwives and patients in the clinical departments of Tra Vinh’s Obstetric and Pediatric Hospital. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted by 261 patients and their relatives in the clinical departments of Obstetric and Pediatric Hospital Tra Vinh from April to July 2019. Results: The communication of nurses - midwives with patients and relatives of the patients reached a quite high satisfaction level of 87.7%. Patients with health insurance assessment a better of the communication satisfaction of nurses - midwifes (89.4%) compared to uninsured patients (16.7%). Conclusions: With the high rate of communication satisfaction of midwifery nursing, it will bring comfort to patients and relatives when visiting and treating at obstetric and pediatric hospital in Tra Vinh province. 

Article Details

References

1. Bộ Y tế, 2015, Tài liệu Hướng dẫn thực hiện giao tiếp ứng xử của cán bộ y tế, NXB Y học Hà Nội, trang 5.
2. Lambrini Kourkouta, Ioana V. Papathanasiou, 2014, Communication in nursing practice, Materia socio-medica, 26(1), 65–67, doi:10.5455/msm.2014.26.65-67
3. Shin SR, Park KY, 2015, Comparing Satisfaction with Nursing Care and Factors Relevant to Hospital Revisit Intent among Hospitalized Patients in Comprehensive Nursing Care Units and General Care Units, J Korean Acad Nurs Adm, 21(5):469-479.
4. Prakash B, 2010, Patient satisfaction, Journal of cutaneous and aesthetic surgery, 3(3), 151–155.
5. Lưu Quốc Hùng và Tạ Văn Trầm, 2018, Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và đối với sự phục vụ của điều dưỡng tại khoa Nội tim mạch bệnh viện Đa khoa trung tâm Y tế Tiền Giang năm 2017, tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, 22 (06), tr. 109 - 114.
6. Hồ Thị Ngọc Len và Nguyễn Hải Sơn, 2019, Khảo sát một số vấn đề về giao tiếp của điều dưỡng vói người bệnh tại các khoa lâm sàng bệnh viện An Bình, tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, 23 (06), tr. 50 - 56.
7. Bùi Thị Hợi, Phạm Phương Thảo và Đinh Dương Ngọc Thành, 2014, Giao tiếp của điều dưỡng và sự hài lòng của người bệnh nội trú tại các khoa nội, bệnh viện Đa khoa Trung Ương Thái Nguyên, tạp chí Khoa học công nghệ, 2014, 115 (01), tr. 143 – 148.
8. Saadat Marhamati, Mitra Amini, Houri Mousavinezhad and Parisa Nabeiei, 2016, Design and validating the nurse-patient communication skills questionnaire. Journal of Health Management & Informatics, 3.2: 57-63.