STUDY ON THE SITUATION AND SOME RELATED FACTORS TO THE SEVERITY OF AUTISM SPECTRUM DISORDER CHILDREN AT PRESCHOOLS IN NINH KIEU DISTRICT, CAN THO CITY IN 2020-2021

Thi Thu Trang Ho1,, Phuc Lam Duong2
1 Giang Thanh Medical Center
2 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: The rate of children with autism spectrum disorder has tended to increase in recent years. In the study on the model of disability in children of the Department of Rehabilitation of Vietnam National Children's Hospital for the period 2000-2007 showed that: the number of autistic children coming to hospital in 2007 increased 50 times compared to 2000; the number of children with autism spectrum disorder who came for treatment in 2007 increased 33 times compared to 2000. Objectives: To determine the rates of levels and characteristic manifestations and to find out some related factors to the severity of autism spectrum disorders at preschoolers and special education centers. Materials and methods: The descriptive cross-sectional with analysis study for 304 children diagnosed with autism spectrum disorder who were intervening at preschools and special education centers in Ninh Kieu District, Can Tho City in 2020-2021. Results: 53.3% of children had severe autism spectrum disorder; 86.5% of children had defects in the quality of social relations; 87.5% of children had communication quality defects; 85.2% of children had abnormal behavioral defects; there was a relationship between children's hours of sleep, family time for children, the time children spend using technology and the severity of autism spectrum disorders. Conclusions: The rate of children with severe autism spectrum disorder is quite high, the main characteristic is the manifestation of communication quality defect, there were several related factors to the level of autism spectrum disorder.

Article Details

References

1. Trịnh Quang Dũng, Nguyễn Thu Thủy, Đỗ Mạnh Hùng (2017), Đánh giá khiếm khuyết về ngôn ngữ - giao tiếp ở trẻ chậm phát triển tinh thần theo thang điểm AGES và ASQ. Tạp chí nghiên cứu và thực hành nhi khoa, số 2, tr. 86-90.
2. Trịnh Quang Dũng (2019), phát hiện sớm và can thiệp sớm trẻ tự kỷ ở việt nam, Bài giảng Nhi BV Nhi trung ương, 2019.
3. Nguyễn Thị Hương Giang (2010), Nghiên cứu một số đặc điểm lâm sàng của trẻ tự kỷ từ 18 tháng đến 36 tháng tuổi, tại bệnh viện Nhi Trung ương, Tạp chí Y học Việt Nam, số đặc biệt (397), tr. 254-261.
4. Phạm Trung Kiên, Lê Thị Kim Dung, Đào Văn Dũng, Phan Thị Yến (2014), Nghiên cứu tỉ lệ hiện mắc tự kỷ ở trẻ em tỉnh Thái Nguyên, Đề tài nghiên cứu cấp quốc gia năm 2014, tr.1-9.
5. Thành Ngọc Minh, Mai Thị Xuân Thu, Nguyễn Mai Hương, Nguyễn Thị Hồng Thúy (2018), Đặc điểm những rối loạn điều hòa cảm giác ở trẻ mắc rối loạn phổ tự kỷ. Tạp chí nghiên cứu và thực hành nhi khoa, số 4, tr. 62-69.
6. Nguyễn Thị Thanh (2014), Biện pháp phát triển kỹ năng giao tiếp cho trẻ tự kỷ 3 - 4 tuổi, Luận án tiến sĩ khoa hoc giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
7. Trần Thiện Thắng (2019), Đặc điểm lâm sàng và các yếu tố liên quan trẻ rối loạn phổ tự kỷ tại Bệnh viện Tâm thần Cần Thơ năm 2018-2019, Đề tài nghiên cứu khoa học công nghệ cấp trường, Đại học Y dược Cần Thơ.
8. Anne Case and Christina Paxson (2021), Parental Behavior And Child Health coverage by itself may not influence some of the health-related family behavior that affects children’s health, health affairs, 21(2), pp.164-178.
9. Karen Pierce (2011), Detecting, Studying, and Treating Autism Early: The One-Year Well-Baby Check-Up Approach, Published in final edited form as: J Pediatr, 2011 September, 159(3), pp. 458 - 465.
10. Jon Baio (2018), Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years (2018) - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2014. National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities, CDC 2018.