SATISFACTION OF INPATIENTS ABOUT QUALITY OF DISEASE EXAMINATION SERVICES AND RELATED FACTORS AT SOC TRANG GENERAL HOSPITAL IN 2020

Ky Sanh Lam1,, Van Lam Nguyen 2
1 Soc Trang General Hospital
2 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Inpatient satisfaction has an important role in the quanlity of care reforms and health care delivery. Objectives: To determine the patient satisfaction rate and some relateted factors at the clinical departments of  Soc Trang General Hospital. Materials and methods: A cross sectional study was conducted on 796 inpatients of all deparment after being charged from hospital from June to December 2020. Tool for data collection was structured questionaries and based on form No. 01 “Inpatient satisfaction survey” of Ministry of Health. Results: The overall inpatient satisfaction rate at Soc Trang General Hospital was 85.9%. The rate of inpatient satisfaction about evaluated categories: behavioral attitude of medical staff and professional capacity accounted for 94.8%. The lowest rate of satisfaction was the aspect of facilities and facilities to serve patients at 74.3%. Multivariable regression analysis showed the three factors strongly associated with global inpatient satisfaction were: health insurance, treatment, and location (urban/rural). Conclusions: The study on inpatient satisfaction and related factors definitely help Hospital Managers to provide policy to improve the quality of their services.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2019), Khảo sát sự hài lòng bệnh nhân nội trú, truy cập ngày 17-04-2020, tại trang web http://hailong.chatluongbenhvien.vn/content/trang-chu
2. Bộ Y tế (2019), Quyết định 3869/QĐ-BYT ngày 28 tháng 8 năm 2019, Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế.
3. Nguyễn Quốc Đạt (2017), Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và người nhà bệnh nhân điều trị nội trú tại Bệnh viện Mắt Đà Nẵng. Tạp chí Y học Việt Nam, 454(1), tr 192-198.
4. Trương Ngọc Hải, Nguyễn Thị Thu Lệ, Dương Thị Mỹ Dung (2011), Kết quả ban đầu khảo sát sự hài lòng bệnh nhân nội trú tại khoa Nội Tổng Hợp Bệnh viện Chợ Rẫy. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh, 15(4), tr 424 – 429.
5. Lưu Quốc Hùng, Tạ Văn Trầm (2018), Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và thân nhân tại khoa Nội Tim Mạch Bệnh viện đa khoa trung tâm Tiền Giang năm 2017. Tạp chí Y học TP Hồ Chí Minh, 22(6), tr 109- 114.
6. Nguyễn Thanh Lộc, Trần Quốc Cường, Nguyễn Thanh Chi (2015), Nghiên cứu sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viên quận Thủ Đức năm 2013. Tạp chí Y học cộng đồng, 19, tr 42-51.
7. Nguyễn Hoài Phong, Nguyễn Văn Thắng (2013), Sự hài lòng của bệnh nhân nội trú tại Bệnh viện đa khoa trung ương Cần Thơ. Tạp chí Y học TP Hồ Chí Minh, 17(4), tr 217-222.
8. Lê Thành Tài (2008), Khảo sát mức độ hài lòng của bệnh nhân nội trú tại Bệnh viện Tai Mũi Họng Cần Thơ năm 2008. Tạp chí Y học TP Hồ Chí Minh, 12(4), tr 78–82.
9. Nguyễn Quốc Tuấn và Võ Văn Thắng (2013), Nghiên cứu thực trạng hoạt động khám chữa bệnh và sự hài lòng của bệnh nhân điều trị nội trú tại Bệnh viện Đa khoa huyện Quảng Ninh- Quảng Bình. Tạp chí Y học thực hành, 880, tr 201-206.