CHARACTERISTICS OF EPIDEMIOLOGICAL, CAUSES AND FIRST AID MUSCULOSKELETAL MOTORCYCLE INJURIES IN SOC TRANG GENERAL HOSPITAL IN 2020-2021
Main Article Content
Abstract
Background: Accidental injuries are more common and more serious, affecting health and the community. Objectives: (1) To describe the epidemiological characteristics of motor injuries at Soc Trang General Hospital. (2) To determine the rate of causes and first aid for motor injuries at Soc Trang Province General Hospital. Materials and methods: A cross-sectional descriptive of 497 patients with musculoskeletal motorcycle injuries treated at the General Emergency Department, Soc Trang General Hospital from May 2020 to May 2021. The patient’s epidemiological characteristics, causes, and initial first aid status were assessed to interview directly and clinical examination. To interview directly and clinical examination were assessed the patient's epidemiological characteristics, causes and initial first aid status. Data were processed using SPSS 18.0 software. Results: Mean age was 38.23 ± 17.0; the lowest was 15, the highest 97. Main occupation farmers accounted for 55.9%. The economy was with 8.9% poor; 63.8% Kinh ethnic group. The leading cause of injury was traffic accidents (79.3%); occupational accidents (3.6%); daily-life accidents (17.1%). The rate of first aid treatment accounted for 36.1%. The first aid efficiency was good, accounting for 87.1%; 8.1% average and 4.8% poor. Conclusion: Strengthen communication on traffic accident prevention, reduce motor injury and guide the community in first aid are necessary.
Article Details
Keywords
Musculoskeletal motorcycle injuries, causes of injury, first aid
References
2. Nguyễn Trần Bách (2017), Đánh giá kết quả chăm sóc và điều trị chấn thương cột sống cổ tại khoa phẫu thuật thần kinh của 7 bệnh viện năm 2013, Tạp chí y học Việt Nam, tập 452, số 3, tr.95-98.
3. Nguyễn Đức Chính, Trần Văn Oanh, Trần Tuấn Anh và cộng sự. (2011). Tình hình cấp cứu tai nạn thương tích tại bệnh viện Việt- Đức năm 2009- 2010, Y học Thực hành,787(10):7-9. 4. Đào Phú Cường (2009), Mức độ và loại chấn thương do tai nạn giao thông được ghi nhận tại bệnh viện Việt Tiệp-Hải Phòng, Tạp chí Vietnam Jourmal of Physiology 13(2), tr.46-52.
5. Trần Trung Dũng (2007), Tình hình chấn thương chi do tai nạn giao thông tại bệnh viện Việt Đức từ năm 2000-2004, Tạp chí Ngoại khoa, số 1, tr.97-102.
6. Dương Đại Hà (2014), Đánh giá kết quả sơ cứu ban đầu, vận chuyển và thái độ xử trí bệnh nhân chấn thương cột sống cổ, Tạp chí y học Việt Nam, số 2, tr.93-98.
7. Lê Ngân (2019), Nghiên cứu tình hình chấn thương cơ quan vận động tại phòng Khám ngoại trú khoa chấn thương chỉnh hình bệnh viện Đa khoa Đồng Nai Năm 2018-2019, Luận văn chuyên khoa II, trường đại học Y Dược Cần Thơ.
8. Nguyễn Thúy Quỳnh (2004), Mô hình chấn thương dựa vào số liệu bệnh viện tại 6 tỉnh Hải Phòng, Ninh Bình, Thanh Hóa, Quảng Nam, Đồng Nai, Tiền Giang, Tạp chí Y tế công cộng, số 2, tr.45-49.
9. Nguyễn Thị Như Tú, Ngô Văn Toàn, Võ Hồng Phong (2012), Nghiên cứu nguyên nhân tai nạn giao thông tại tỉnh Bình Định năm 2011, Y học thực hành, 838(8): 43-45.
10. Nguyễn Hoàng Minh Thi (2016), Nghiên cứu hình ảnh X quang và cắt lớp vi tính lồng ngực ở bệnh nhân chấn thương cột sống cổ, Tạp chí Y dược học-Trường Đại học Y Dược Huế, tập 6, số 5, tr.12-19.
11. Sean T Burns and et al. (2015), Epidemiplogy and patterns of musculoskeletal motorcycle injuries in the USA, F1000 Research 2015, pp.4-9.
12. Dewan Md Emdadul Hoque (2017), Impact of First Aid on Treatment Outcomes for NonFatal Injuries in Rural Bangladesh: Findings from an Injury and Demographic Census, International Journal of Environmental Research and Public Health, pp.762.