A STUDY OF REFRACTIVE ERRORS AMONG 11-14 YEARS OLD PUPILS AT SOC TRANG IN 2020

Thanh Quyen Bui 1,, Minh Ly Le 2
1 27/2 Soc Trang Specialized Hospital
2 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Refractive errors in school children is a public health problem, increasing rapidly in many countries around the world, including Vietnam. Objectives:  Determine the rate and some factors related to refractive errors in secondary school children aged 11 to 14 years old in Soc Trang province in 2020. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study. The study was conducted on 3.188 secondary school children aged 11 to 14 years old at 6 secondary schools in Soc Trang province from September 2020 to December 2020. Results: Among 3.188 screened students, 716 students were diagnosed with refractive errors, the overall rate was 22.5%, of which myopia accounted for the highest rate of 66.5%, followed by astigmatism 32.8% and the lowest hyperopia 0.7%; Refractive errors were mild 63%, moderate 28.9%, severe 4.6% and very severe 3.5%. Refractive errors also increased gradually with age, the rate of refractive error at 11, 12, 13 and 14 years old was 16.2%, 21.0%, 24.0% and 30.6%, respectively. Some factors related to refractive errors include: study time, playing video games, watching television, outdoor activities and sports. The more time a student spent studying outside of school, playing video games, watching television, the higher the risk of refractive errors, the more time spent outdoor activities and doing sports, the lower the risk of refractive errors. Conclusion: The overall rate of refractive errors in students 11 to 14 years old was 22.5%, it is necessary to pay attention to building intervention models to control refractive errors.

Article Details

References

1. Bộ Giáo Dục & Đào Tạo (2011), Nghiên cứu tình hình cận thị và cong vẹo cột sống ở học sinh Thành phố Hồ Chí Minh – Thực trạng và đề xuất giải pháp, Đề tài khoa học cấp Bộ, tr.47-89.
2. Đinh Mạnh Cường (2016), Thực trạng tật khúc xạ của học sinh Trung học cơ sở và dịch vụ chăm sóc tật khúc xạ ở tỉnh Bắc Kạn năm 2014-2015, Tạp chí Y học Dự phòng, Tập 27, số 1 (189) 2017, tr.161.
3. Vũ Quang Dũng (2013), Nghiên cứu thực trạng tật khúc xạ, yếu tố nguy cơ và hiệu quả của một số giải pháp phòng chống tật khúc xạ học đường tại tỉnh Thái Nguyên, Luận án Tiến sĩ y học. Trường Đại học Thái Nguyên tr.25-76.
4. Nguyễn Viết Giáp (2013), Nghiên cứu tình hình tật khúc xạ ở học sinh THCS thành phố Vũng Tàu, Kỷ yếu Hội nghị Nhãn khoa toàn quốc năm 2014, tr.26-27.
5. Nguyễn Viết Giáp (2013), Kinh nghiệm xây dựng và phát triển các dịch vụ chăm sóc tật khúc xạ tại Bà Rịa - Vũng Tàu. Kỷ yếu Hội nghị Nhãn khoa toàn quốc năm 2013, tr.21-24.
6. Nguyễn Xuân Hiệp (2018), Công tác phòng chống mù lòa năm 2018, phương hướng hoạt động tới năm 2020 và tầm nhìn tới năm 2030, Kỷ yếu Hội nghị Nhãn khoa Việt Nam 2018, tr.68-69.
7. Hoàng Hữu Khôi (2017), Nghiên cứu tật khúc xạ và mô hình can thiệp ở học sinh trung học cơ sở thành phố Đà Nẵng, Luận án Tiến sĩ Y học, Đại học Huế, tr.71-138.
8. Đỗ Thị Phương (2018), Tìm hiểu thực trạng thị lực và các yếu tố ảnh hưởng đến thị lực của học sinh trường trung học cơ sở Phạm Hồng Thái, thành phố Pleiku, tỉnh Gia Lai, Tạp chí Giáo dục, Số 435 (Kỳ 1 - 8/2018), tr.19-23.
9. Nguyễn Mạnh Quỳnh (2020), Thực trạng tật khúc xạ ở học sinh một số trường trung học cơ sở tại nội thành phố thái nguyên và thử nghiệm mô hình quản lý tật khúc xạ, Luận án Tiến sĩ Y học, Đại học Thái Nguyên, tr.7-14.
10. Vũ Thị Thanh (2016), Nghiên cứu đặc điểm dịch tễ học tật khúc xạ ở học sinh 6 - 15 tuổi tại thành phố Hà Nội và đánh giá hiệu quả một số biện pháp can thiệp, Luận án Tiến sĩ Y học, Học viện Quân Y, tr.47-127.
11. Phạm Văn Tần (2010), Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến cận thị ở học sinh bốn trường THCS tại thành phố Bắc Ninh, Kỷ yếu Hội nghị Nhãn khoa năm 2010, tr.87-89.
12. Nguyễn Văn Trung (2015), Nghiên cứu thực trạng cận thị học đường và một số yếu tố liên quan đối tượng học sinh trên địa bàn thành phố Trà Vinh năm 2014, đề tài nghiên cứu khoa học cấp trường, Trường Đại học Trà Vinh, tr.15-24.