STUDY ON PATIENT SATISFACTION IN THE QUALITY OF PATIENT SERVICES AND ASSESSMENT OF INTERVENTION OUTCOME AT BA RIA HOSPITAL IN 2021-2022
Main Article Content
Abstract
Background: Patient satisfaction is an important indicator affecting the timely delivery of quality health care services and the success of doctors and hospitals. Objective: To assess the satisfaction of outpatients about the quality of medical examination and treatment services and related factors. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study and intervention before and after without a control group were conducted on 250 patients at the clinic. Results: The patient satisfaction rate was 63.00%. In which, transparency of information, waiting time for examination, facilities, accessibility, attitude, and service provision: 76.75%; 76.75%; 74.50%; 83.50%; 84.75%. No relevant factors were found. After the intervention, there was improvement. Conclusion: Outpatient satisfaction at the hospital has not been lower than in some domestic and international studies. Patients are satisfied with the least amount of transparency in information and medical examination and treatment procedures.
Article Details
Keywords
hospital quality, patient satisfaction, quality improvement
References
2. Bệnh viện Bà Rịa (2020), Báo cáo tài chính của bệnh viện.
3. Nguyễn Văn Đông (2012), Đánh giá thực trạng cung cấp, sử dụng và sự hài lòng của người bệnh đối với các dịch vụ khám chữa bệnh nội trú bằng y học cổ truyền tại Bệnh viện Y học cổ truyền và Phục hồi chức năng tỉnh Khánh Hoà năm 2012, Tạp chí Y học Việt Nam, Số 2, tr. 20-27.
4. Hội thảo Công bố báo cáo chỉ số hài lòng người bệnh (2019), Bộ Y tế và Tổ chức Sáng Kiến Việt Nam, 30/5/2019, Báo cáo chính sách Chỉ số hài lòng người bệnh.
5. Nguyễn Văn Phi (2015), Đánh giá sự hài lòng người bệnh đến khám chữa bệnh tại phòng khám Đa khoa Cầu Diễn thuộc TTYT quận Từ Liêm thành phố Hà Nội, Tạp chí Y học Dự phòng, số 4, tr.24-31.
6. Bùi Tuấn Khoa, Nguyễn Thanh Bình và các cộng sự. (2018), Nghiên cứu sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108 năm 2017, Tạp chí y học dự phòng, số 10, tr. 36-43.
7. Nguyễn Ngọc Phước (2014), Đánh giá sự hài lòng của người bệnh nội trú và người nhà người bệnh về chất lượng dịch vụ y tế tại Viện tim mạch – bệnh viện Bạch Mai, Luận văn tốt nghiệp chuyên khoa II, Đại học Y Hà Nội.
8. Nguyễn Công Thịnh (2010), Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám chữa bệnh tại phòng khám Nội - Nhi của khoa khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Đống Đa năm 2010, Tạp chí Tạp chí Y tế Công cộng, số 24, tr. 15-22.
9. Phạm Hữu Trung (2011), Đánh giá sự hài lòng của người bệnh lao phổi AFB (+) điều trị nội trú tại Bệnh viện Phổi Hà nội năm 2011, Tạp chí Y tế Công cộng, số 4, tr. 43-50
10. Nguyễn Thị Minh Thy, Nguyễn Bá Lâm và Võ Thanh Tùng (2014), Đánh giá sự hài lòng của người bệnh tại bệnh viện đa khoa trung tâm An Giang năm 2014, Tạp chí Y tế Công cộng, số 22, tr. 34-41.
11. Nguyễn Thế Vinh (2012), Thực trạng công tác khám chữa bệnh ngoại trú và sự hài lòng của người bệnh tại khoa khám bệnh - Bệnh viện Đa khoa tỉnh Đắk Lắk năm 2012, Tạp chí Y tế Công cộng, số 13, tr. 44-47.
12. Geberu, G. A. Biks, et al. (2019), Factors of patient satisfaction in adult outpatient departments of private wing and regular services in public hospitals of Addis Ababa, Ethiopia: a comparative cross-sectional study, BMC Health Serv Res. 21(1), pp. 245.
13. Mohamed Dafaalla và Ihab Abdalrahman (2015), Patient satisfaction determinants in public and private outpatient clinics, BMC Health Serv Res. 19(1), pp. 869.
14. Mohammadreza Hojat, Daniel Z. Louis, Kaye Maxwell and et al. (2011), A Brief Instrument to Measure Patients' Overall Satisfaction With Primary Care Physicians, Ann Gen Psychiatry. 21(1), pp.2.
15. Pini, P. Sarafis, et al. (2014), Assessment of patient satisfaction of the quality of health care provided by outpatient services of an oncology hospital, Glob J Health Sci. 6(5), pp. 196-203.