CURRENT STATUS OF OUTPATIENT SATISFACTION MANAGEMENT OF MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT SERVICES AT MEDICAL EXAMINATION DEPARTMENT, SAIGON - ITO PHU NHUAN HOSPITAL, HO CHI MINH CITY IN 2023
Main Article Content
Abstract
Background: Service quality is the most important factor determining the survival of a hospital, expressed in many aspects of efficiency in patient care. Objective: 1. To describe the current state of satisfaction of outpatients coming for medical examination at the Department of Medical Examination, SaiGon - ITO Phu Nhuan Hospital, 2. Some factors affecting the satisfaction of outpatients at the Medical Examination Department, SaiGon - ITO Phu Nhuan Hospital. Materials and methods: A cross-sectional descriptive combined with quantitative and qualitative study was conducted with a sample size of about 250 patients. Results: The satisfaction rate of outpatients about the quality of health care services at the Outpatient Department was 91.5%. In which, an accessibility satisfaction was 92.1%, transparency of information and medical examination and treatment procedures reached 92.7%, facilities and equipments for patients reached 85.6%, satisfaction, behavioral attitude, professional capacity of health workers reached the rate of 93.5%, satisfaction with the quality results of service delivery 93.6%. Conclusion: The level of patient satisfaction with medical examination and treatment services at the Outpatient Department were high.
Article Details
Keywords
Service quality, medical examination and treatment, outpatient
References
2. Bộ Y tế. Quyết định 3869/QĐ-BYT Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế. Bộ Y tế. 2019.
3. Larsen L. Not merely the absence of disease: A genealogy of the WHO’s positive health definition. History of the Human Sciences. 2021 Apr 26. 35, 111–31.
4. Liu L, Fang J. Study On Potential Factors of Patient Satisfaction: Based On Exploratory Factor Analysis. Patient Prefer Adherence. 2019 Nov 27. 13, 1983-94, doi: 10.2147/PPA.S228073.
5. Nigist A, Begashaw M.G, Rediet H.A et al. Patient Satisfaction with Psychiatric Outpatient Care at University of Gondar Specialized Hospital: A Cross-Sectional Survey. Psychiatry Journal. 2019. 1-7, doi: 10.1155/2019/5076750.
6. Nguyễn Thị Hồng Hoa, Phan Huy Tuấn Kiệt. Sự hài lòng của người bệnh điều trị ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Bưu điện cơ sở 1 năm 2020 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022. 512(2). https://doi.org/10.51298/vmj.v512i2.2295.
7. Đỗ Thị Thúy Diễm, Trần Thiện Thuần, Lê Thị Kim Ánh, Ngô Bửu Thiệu. Nghiên cứu chất lượng khám chữa bệnh ngoại trú và một số yếu tố liên quan tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Tân Hưng năm 2023. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2023. (63), 244-251.
8. Spurgeon Raj Jalem et al. Evaluation of Patient Satisfaction in Outpatient Department of a General Hospital in Mexico - A Questionnaire Based Study. International Journal of Health Sciences and Research. 2020. Vol.10; Issue:2.
9. Ngô Thị Kim Giàu, Tạ Văn Trầm. Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa tỉnh Tiền Giang. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023. 531(2).
10. Vũ Duy Tùng, Dương Phúc Lam. Nghiên cứu tình hình hài lòng người bệnh ngoại trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và đánh giá kết quả can thiệp tại Bệnh viện Bà Rịa năm 2021-2022. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2023. (57), 50-56. https://doi.org/10.58490/ctump.2023i57.594.