THE CURRENT STATE OF SCHOOL-BASED MENTAL HEALTH CARE AT CAN THO CITY IN 2023
Main Article Content
Abstract
Background: Mental health problems often start quite early in school age. Therefore, school-based mental health care is becoming more and more important. Objectives: To investigate the current situation of school-based mental health care in Can Tho city in 2023. Study subjects and methods: The cross-sectional descriptive study on 320 school health workers. The data collection period is from 11/2023 to 5/2024 using a prepared set of questions. Results: The percentage of school health workers with medical expertise was 86.6%. The basic awareness related to mental health of school health workers was 41.3% and there were 67.2% of school health workers who think that there was a role to support students about mental health issues. In addition, the percentage of schools with mental health care activities for students was only 28.7%, of which 44.0% had the participation of school health workers. However, the percentage of school health workers trained to understand and support mental health for students was 20.6%. Annually, 40.0% of schools conduct mental health assessments for students in the form of integrating them into health checkups at the beginning of the school year up to 80.5%. Conclusions: The role of school health workers has not been promoted much. Therefore, fostering capacity building for school health workers is a necessary issue. In addition, schools need to build more comprehensive mental health care activities for students.
Article Details
Keywords
School healthcare workers, mental health, school
References
2. Ban chỉ đạo tổng điều tra dân số và nhà ở trunh ương. Kết quả tổng điều tra Dân số và Nhà ở thời điểm 0 giờ ngày 1 tháng 4 năm 2019. Nhà xuất bản thống kê. 2019.
3. Bộ Giáo dục và Đào tạo. Quyết định số 354/QĐ-BGDĐT ngày 22/01/2024 ban hành các tài liệu thuộc Chương trình bồi dưỡng nâng cao năng lực cho nhân viên y tế trường học. 2024.
4. Bahr Weiss, Minh Dang, Lam Trung, et al. A Nationally Representative Epidemiological and Risk Factor Assessment of Child Mental Health in Vietnam. American Psychological Association. 2014. 3(3), 139–153, doi: 10.1037/ipp0000016.
5. Dat Tan Nguyen, Christine Dedding, Tam Thi Pham, et al. Depression, anxiety, and suicidal ideation among Vietnamese secondary school students and proposed solutions: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2013. 13(1195), doi: 10.1186/1471-2458-13-1195.
6. Vụ Giáo dục Thể chất. Báo cáo Triển khai Công tác y tế trường học trong các cơ sở giáo dục mầm non, phổ thông và nha học đường năm 2022. 2022.
7. Dat Tan Nguyen, E. Pamela Wright, Tam Thi Pham, Joske Bunders. Role of School Health Ofcers in Mental Health Care for Secondary School Students in Can Tho City, Vietnam. School Mental Health. 2020. 12, 801-811, doi: 10.1007/s12310-020-09386-7.
8. Sở Giáo dục và Đào tạo thành phố Cần Thơ. Danh sách các trường từ mẫu giáo mầm non, tiểu học, trung học cơ sở và trung học phổ thông của thành phố Cần Thơ năm học 2022 - 2023. 2022.
9. Bộ Giáo dục và Đào tạo. Nghiên cứu toàn diện về các yếu tố liên quan đến trường học ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự phát triển toàn diện của trẻ em nam và nữ vị thành niên tại Việt Nam 2022. 2022.
10. Thủ tướng Chính phủ. Quyết định số 1660/QĐ-TTg ngày 2/10/2021 phê duyệt Chương trình sức khỏe học đường giai đoạn 2021 - 2025. 2021.