MOTIVATION AND BARRIERS IN SCIENTIFIC RESEARCH ACTIVITIES OF STUDENTS AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY
Main Article Content
Abstract
Background: Scientific research can be defined as creative and systematic work carried out to increase new knowledge and create new products for the development of society. Therefore, actively participating in scientific research is very necessary, especially for university students. Objectives: To describe the motivation and barriers to scientific research activities of students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy Materials and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted with 3239 students at Can Tho University of Medicine from October 2022 to December 2022 using the Google Form tool. The research motivation of the students included 7 aspects categorized into 3 Likert scales. The barriers faced by the students encompassed aspects of personal and systemic barriers. Results: Show students' motivations to participate in scientific research: 79.9% have opportunities for career development, 77.9% develop scientific research skills, 76.9% promoted teamwork skills, 73.2% increased their chances of graduate study, and 72.6% increased personal skills. Barriers affecting students' participation in scientific research: personal barriers (skills and knowledge account for 62.3%), systemic barriers (lack of orientation and research training account for 56.9%). Conclusion: To enhance research activities among students, the university should organize short-term courses, workshops, and specialized sessions to provide knowledge and guidance in research. These initiatives aim to equip students with the necessary skills and offer direction for their research endeavors.
Article Details
Keywords
students, scientific research, Can Tho University of Medicine and Pharmacy
References
2. Zvi G. Patent Statistics as Economic Indicators: A Survey, Part II, National Bureau of Economic Research. 1990. https://www.jstor.org/stable/2727442.
3. Trường Đại học Y dược Cần Thơ. Báo cáo tổng kết công tác năm hoc 2018-2019 và phương hướng năm học 2019-2020. 2019.
4. Trường Đại học Y dược Cần Thơ. Báo cáo tổng kết công tác năm hoc 2019-2020 và phương hướng năm học 2020-2021. 2020.
5. Trường Đại học Y dược Cần Thơ. Báo cáo tổng kết công tác năm hoc 2020-2021 và phương hướng năm học 2021-2022. 2021.
6. Trường Đại học Y dược Cần Thơ. Báo cáo tổng kết công tác năm hoc 2021-2022 và phương hướng năm học 2022-2023. 2022.
7. Lê Thị Nhân Duyên, Huỳnh Thanh Đạt, Lê Thị Cẩm Tú và cộng sự. Khảo sát mức độ yêu thích nghiên cứu khoa học và các yếu tố liên quan của sinh viên trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2019, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2023 . (26), 165-172.
8. Trần Bảo Đại, Nguyễn Hà Phúc Tâm, Nguyễn Văn Pol và cộng sự. Thái độ và rào cản đối với việc thực hiện nghiên cứu khoa học của sinh viên Y đa khoa tại thành phố Hồ Chí Minh năm 2022, Tạp chí Y học Việt Nam. 2023. 531(1). https://doi.org/10.51298/vmj.v531i1.6962.
9. Nguyễn Hà Phúc Tâm, Nguyễn Văn Pol, Võ Quang Trung. Thực hiện nghiên cứu khoa học của sinh viên ngành dược tại thành phố Hồ Chí Minh: nghiên cứu về thái độ và rào cản, Tạp chí Y học Việt Nam. 2023. 531(S1). https://doi.org/10.51298/vmj.v531i1.6946 .
10. Nguyễn Thị Xuân Huỳnh, Nguyễn Thị Hạnh, Đào Thị Yến Linh và công sự. Nghiên cứu thái độ của sinh viên điều dưỡng đối với nghiên cứu khoa học và các yếu tố liên quan, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. 2022. (49), 119-126. https://doi.org/10.58490/ctump.2022i49.224.
11. Tran Van De, Duy Toan Pham, Hien Thu Thi Nguyen, et al. Involvement of pharmacy students in scientific research activities in Vietnam, Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2022. 14(6),. 737-746. doi: 10.1016/j.cptl.2022.06.004.
12. Ana S., Patrício Costa, Mónica Gonçalves, et al. Individual characteristics and student’s engagement in scientific research: a cross-sectional study, BMC medical education. 2012. 12, 1-9. https://doi.org/10.1186/1472-6920-12-95.
13. Trần Thị Hồng và Phạm Hải Yến. Các yếu tố ảnh hưởng tới động lực nghiên cứu khoa học của sinh viên Trường Đại học Khoa học, Đại học Thái Nguyên, Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp. 2023. (26), 59-67. https://doi.org/10.52714/dthu.26.6.2017.473.
14. Nông Thị Như Mai và Hà Đức Sơn. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên–Nghiên cứu trường hợp Đại học Tài chính-Marketing, Tạp chí Nghiên cứu Tài chính-Marketing. 2019. (49), 13-24. https://doi.org/10.52932/jfm.vi49.92.
15. Jonathan H. Factors affecting student achievement in science: a study of teacher beliefs, Memorial University of Newfoundland. 2010. URL: http://research.library.mun.ca/id/eprint/8734.
16. Tarek Tawfik A., Feroze Kaliyadan, Essa Abdulatheem Al Qattan, et al. Knowledge, attitudes and barriers related to participation of medical students in research in three Arab Universities, Educ Med J. 2012. 4(1), 47-55. doi: 10.5959/eimj.v4i1.7.
17. Tarek T., Tareq Al Saadi, Mahmoud Alkhatib, et al. Attitudes, barriers, and practices toward research and publication among medical students at the University of Damascus, Syria, Avicenna journal of medicine. 2018. 8(01), 24-33. doi: 10.4103/ajm.AJM_116_17.
18. Darko H., Ivan Krešimir Lukić, Ana Marušić, et al. Teaching research methodology in medical schools: students' attitudes towards and knowledge about science, Medical education. 2004. 38(1), 81-86. DOI: 10.1111/j.1365-2923.2004.01735.x 81-86.