KNOWLEDGE, ATTITUDE AND PRACTICE ON SCIENTIFIC RESEARCH ACTIVITIES OF STUDENTS OF FACULTY OF PUBLIC HEALTH, CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY IN 2022

Thi Yen Nhi Nguyen 1,, Nhut Anh Lam1, Thi Thao My Hua1, To Hoang Tho Phan1, Ngoc Bich Tram Le 1, Gia Han Luong 1
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Scientific research is considered a challenging creative process and students in health science must constantly promote the ability to explore, learn knowledge and skills full of scientific and reality see off. Objectives: To describe the situation of knowledge, attitudes, practice and understand the barriers and some related factors on scientific research activities of students of the Faculty of Public Health, Can Tho University of Medicine and Pharmacy in 2022. Material and methods: A cross-sectional study was conducted on 413 students of the Faculty of Public Health, Can Tho University of Medicine and Pharmacy in 2022 through a self-completed questionnaire. Results: The proportion of students with the right knowledge, good attitude and practicing/participating in scientific research activities were 40.2%, 51.3% and 29.5% respectively. Some common barriers in students in scientific research activities include: no idea (56.4%); lack of time/cannot arrange time (54%). Factors related to knowledge include: gender; course; cumulative grade point average; learning the "Health Scientific Research method"; soft skills and relationships (p<0.001); related to attitudes include: gender; grade point average; soft skills; related to practicing include: majors; learning the module "Health Research method"; soft skills and knowledge (p<0.001). Conclusions: The proportion of students with the good attitude about scientific research activities was at a quite high, but the proportion of students with the right knowledge and participating in scientific research were still low. It is necessary for students to early interaction with the "Health Research method" module combined with periodic scientific activities to connect students with guiding officers, inspiring scientific research, and research in students.

Article Details

References

1. Vũ Cao Đàm. Phương pháp luận nghiên cứu khoa học. NXB Khoa học & Kỹ thuật. 2005.
2. Nisbet, Robert A.and Greenfeld, Liah. “socail sciece”. Encyclopedia Britannica, 7 Jul. 2023, doi: 10.1016/j.jsps.2013.02.006.
3. Cao Mạnh Long, Đinh Thị Thu Trang, Vũ Quỳnh Phương, Bùi Văn Nhơn (2018). Kiến thức và thực hành nghiên cứu khoa học của sinh viên hệ bác sỹ đa khoa Trường Đại học Y Hà Nội và một số yếu tố liên quan. Tạp chí nghiên cứu Y học. (1), 171-180.
4. Nguyễn Thị Xuân Huỳnh, Nguyễn Thị Hạnh, Đào Thị Yến Linh, Nguyễn Thị Thu Nguyện, Nguyễn Văn Tuấn và cộng sự (2021). Nghiên cứu thái độ của sinh viên điều dưỡng đối với nghiên cứu khoa học và các yếu tố liên quan. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. (49), 119-126.
5. Nguyễn Tuấn Kiệt, Trần Thị Thu Thảo, Võ Ngọc Bảo Trân (2019). Thực trạng và giải pháp thúc đẩy hoạt động tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên Khoa Kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 55 (5C), 117-125.
6. Assar, A., Matar, SG, Hasabo, EA, et al. Knowledge, attitudes, practices, and perceived barriers towards research in undergraduate medical students of six Arab countries. BMC Medical Education.2022. 22(1), 1-11, doi: 10.1016/j.jsps.2013.02.006.
7. Goodyear, M. D., Krleza-Jeric, K., & Lemmens, T. The declaration of Helsinki. Bm.j.2007. 335(7621),624-625, doi: 10.1136/bmj.39339.610000.BE .
8. Khalid M. AlGhamdi, Noura A. Moussa, Dana S.AlEsse, Nermeen AlOthimeen, Adwa S.Al-Saud . Perceptions, attitudes, and practices toward research among senior medical students. Saudi Pharmaceutical Journal.2014. 113-117, doi: 10.1016/j.jsps.2013.02.006.
9. Memarpour, M., Fard, A.P. & Ghasemi, R. Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pac Fam Med 14, 1 (2015). doi: 10.1186/s12930-015-0019-2.
10. Dina El Achi, D., Al Hakin, L. Makki, et al. Perception, attitude, practice and barriers towards medical research among undergraduate student. BMC Med Educ.2020.20(195), doi: 10.1186/s12909-020-02104-6.
11. Võ Thị Minh Nho. Nghiên cứu về những yếu tố ảnh hưởng Lên động Cơ Tham Gia Nghiên cứu Khoa học của Sinh Viên. Tạp Chí Khoa học Và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 2023, 21(4), 27-33.
12. M. Crichton, et al. Attitudes to teamwork, leadership, and stress in oil industry drilling teams. Safety Science. 2005. doi: 10.1016/j.ssci.2005.08.020.
13. L. M. Osman, A. L. Muir. Computer skills and attitudes to computer-aided learning among medical students. Medical education.1994.28(5), 381-385, doi: 10.1111/j.1365-2923.1994.tb02548.x. 14. Zanaton Haji Iksan, Effendi Zakaria, Subahan, Mohd Meerah, Kamisah Osman, et al. Communication Skills among University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. (59), 71-76, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.247.
15. Chu Thị Thơm, Mai Thị Thu Hằng, Nguyễn Ngọc Thành. Mức độ tham gia và các yếu tố ảnh hưởng đến việc tham gia hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên trường Đại học Điều dưỡng Nam Định.Tạp chí khoa học Điều dưỡng, 2022, 5(2), 84-95.