SURVEY ON QI AND BLOOD DEFICIENCY IN FIRST YEAR STUDENTS AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY IN 2021-2022

Ngoc Bao Tran Bui1, Bao Tram Huynh1, Minh Phuc Dao1, Bao Tram Huynh1, Nguyen Nhu Bui1, Thi Hoai Trang Nguyen1, Thi My Tien Le1,
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Qi and blood deficiency refers to the syndrome of co-existence of qi and blood loss, appearing in people who are physically weak, have physiological fatigue. Objectives: To determine the prevalence of qi and blood deficiency syndrome among first-year students. Materials and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 331 regular students at the Can Tho University of Medicine and Pharmacy during 2021–2022. Students completed a survey questionnaire including demographic information and symptoms of qi and blood deficiency syndrome based on Traditional Chinese Medicine literature. Results: There were 24 students who had qi and blood deficiency (7.3%). The most prevalent symptoms were mental fatigue (47.4%) and weakness (32.6%) while symptoms such as headaches, dizziness, shortness of breath, nervousness and insomnia appeared with lower frequency (25.1%; 24.2%; 14.2%).  Levels of depression, anxiety, stress and menstrual cycle were associated with the qi and blood deficiency syndrome. Conclusion: The rate of students with qi and blood deficiency syndrome accounted for a low- rate of 7.3%.

Article Details

References

1. Đặng Quốc Khánh. Triệu chứng lâm sàng học. Nhà xuất bản Thanh Hóa. 2020. 68.
2. Học viện Trung Y Nam Kinh. Trung Y Học Khái Luận (Quyển Thượng). Nhà xuất bản Hồng Đức. 2019. 232-251.
3. Khoa Y học cổ truyền, Đại Học Y Hà Nội. Bệnh học nội khoa Y học cổ truyền (đào tạo bác sĩ chuyên khoa). Nhà xuất bản Y Học. 2017. 54.
4. Khoa Y học cổ truyền, Đại Học Y Thành phố Hồ Chí Minh. Bệnh học Y học cổ truyền. Nhà xuất bản Y Học. 2021. 73-75.
5. Trần Quốc Bảo. Lý luận cơ bản y học cổ truyền. Nhà xuất bản Y Học. 2010. 335.
6. Đặng Đức Nhu. Thực trạng và các yếu tố liên quan đến stress của sinh viên năm thứ ba Đại học Công nghệ - Đại học Quốc gia Hà Nội năm 2015. Tạp Chí Y Học Dự Phòng, 2016, 26(1), 149– 153, http://www.tapchiyhocduphong.vn/tap-chi-y-hoc-du-phong/2016/01/thuc-trang-va-cacyeu-to-lien-quan-den-stress-cua-sinh-vien-nam-thu-3-dai-hoc-co-o81E203B7.html.
7. Đoàn Văn Minh, Nguyễn Thị Kim Liên, Nguyễn Quang Tâm, Lê Thị Minh Thảo và Trần Nhật Minh. Khảo sát đặc điểm thống kinh và nhu cầu điều trị bằng y học cổ truyền của sinh viên nữ Trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế. Tạp chí Y Dược học - Trường Đại Học Y Dược Huế. 2021, 11(1), 79-86, https://doi.org/10.34071/jmp.2021.1.11.
8. Zhao M., Xiao M., Ying J., Qiu P., Wu H. and et al. Efficacy of Fufang E'jiao Jiang in the Treatment of Patients with Qi and Blood Deficiency Syndrome: A Real-World Prospective Multicenter Study with a Patient Registry. Evidence-based complementary and alternative medicine:eCAM. 2023, https://doi.org/10.1155/2023/3179489.