SURVEY ON INTERESTING LEVELS FOR SCIENTIFIC RESEARCH AND RELATED FACTORS OF STUDENTS AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY IN 2019

Thi Nhan Duyen Le 1,, Thanh Dat Huynh1, Thi Cam Tu Le 1, Nhut Anh Lam1, Thi Nhu Trang Nguyen 1, Ngoc Uyen Ngo1, Nguyen Thanh Truc Mai1
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: Scientific research trains students in their ability to think and soft skills but that very few studies have been conducted on student's interest in scientific research. Objectives: To determine the extent of interests and needs to do scientific research as well as the related factors of CTUMP’s students. Materials and methods: The method of cross-sectional description on 88 students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy from freshmen to seniors. Results: Female students account for 56.8%; the majority of students have never been conducting scientific research before (59.1%). Of this group, 51.1% had a great interest in conducting scientific research; The highest proportion of students wishing to support scientific research was at all steps of the field (43.2%). The higher grade point average (GPA) of students got, the greater interests in science they had (OR=3.48; p<0.05). Other factors were not significantly related to students' interest in scientific research. Conclusion: More than half of the students participating in the research were very much interested in scientific research; there was a positive correlation between the GPA scores and the students' interest in scientific research.  

Article Details

References

1. Ban Chấp hành Trung ương (2013), Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
2. Trường Đại học Y Dược Cần Thơ (2017), Quyết định số 1079/QĐ-ĐHYDCT ngày 29/09/2017 ban hành quy định về hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên trong Trường Đại học Y Dược Cần Thơ.
3. Trần Ngọc Thảo Nguyên (2018), Thực trạng nhận thức hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên tại trường đại học Sài Gòn, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kì 1 tháng 5/2018, tr 95-98.
4. Giác Trí - Huỳnh Quốc Tuấn - Lê Thị Loan - Phạm Ánh Tuyết (2018), Một số vấn đề về nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học của sinh viên khoa Kinh tế và Quản trị kinh doanh Trường Đại học Đồng Tháp, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kì 1, tr 121-125.
5. Nguyễn Thị Thu Hồng (2016), Thực trạng và đề xuất biện pháp nhằm nâng cao hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên trường ngành kĩ thuật của trường Đại học Hải Phòng, Tạp chí giáo dục, Số 375 Kì 1 tháng 2
6. Minh Quang (2014). Kết quả khảo sát về tình hình nghiên cứu khoa học trong sinh viên Khoa Sư Phạm-Trường Đại Học Cần Thơ, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, Số 30C, tr 46-50.
7. Tambe J, Minkande JZ, Moifo B, Mbu R, Ongolo-Zogo P, Gonsu J (2014), Students’ perspectives on research and assessment of a model template designed to guide beginners in research in a medical school in Cameroon. BMC Medical Education, 14:269.
8. Lopatto, David (2004), Survey of undergraduate research experiences (SURE): First findings. Cell biology education, 3:270-277.
9. Russell, S. H. Hancock, M. P. McCullough, James (2007), Benefits of undergraduate research experiences. Science, 316:548-549.
10. Feldman, Allan Divoll, Kent A Rogan Klyve, Allyson (2013), Becoming researchers: The participation of undergraduate and graduate students in scientific research groups, Science Education, 97: 218-243.