STUDY ON THE STATE OF USING E-LIBRARY SERVICES AT CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY

Linh Phuong Tran 1,, Thuy Lam Thao Tran 1, Phan Tuong Vi Huynh1
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy

Main Article Content

Abstract

Background: The strong development of digital technology as well as the electronic information needs have brought about positive effects and becoming the urgent need  that requires the library of Can Tho University of Medicine and Pharmacy to have a development strategy digital resources (DR) and electronic library services (ES) to meet the needs of electronic information, for research and teaching activities at the university. Objectives: 1). To describe the use of DR and ES; 2). To describe the results of using DR and ES. Materials and methods: A cross-sectional study was conducted on 1,703 regular students of Can Tho University of Medicine and Pharmacy in the school year 2020-2021. Results: The average rate of using DR was 50%, in which the "endogenous materials" had the highest rate (84%). The rate of using ES reached 88%, the highest was "OPAC" (93%). The frequency of using ES was mostly only at the “one-time trial”. The highest student needs for additional electric materials was "database" (19%). Conclusions: The rate of students using DR was quite good, but their frequency of use mostly at "one-time trial" level, showing that the DR exploitation of students was not really effective.

Article Details

References

1. Nguyễn Huy Chương (2015). Tạo lập, quản trị và khai thác tài nguyên số trong thư viện đại học Việt Nam, Thông tin và tư liệu, tr. 3-9.
2. Lê Ngọc Diệp (2018). Thư viện số, tài nguyên giáo dục mở góp phần thúc đẩy giáo dục mở Việt Nam, Thông tin và tư liệu, tr. 24-28.
3. Lê Thị Thành Huế (2017). Giải pháp xây dựng thư viện số trường Đai học Hà Nội, Kỷ yếu hội nghị hội thảo 20 năm thành lập Trung tâm Thông tin Thư viện- Đại học Quốc gia Hà Nội. Xây dựng và phát triển thư viện số Việt Nam Quá khứ - Hiện tại - Tương lai, tr. 1-8.
4. Vương Toản (2012). Phát triển tài nguyên số để trở thành một thư viện đặc thù (phục vụ đào tạo sau đại học), Bản tin Thư viện - Công nghệ thông tin, tr. 4-9.
5. Bùi Thị Thanh Huyền, Trần Thị Bích Thủy (2017). Nâng cao chất lượng phục vụ bạn đọc tại phòng dịch vụ thông tin khoa học tự nhiên - xã hội nhân văn trong thời đại thư viện số, Kỷ yếu hội nghị hội thảo 20 năm thành lập Trung tâm Thông tin Thư viện- Đại học Quốc gia Hà Nội. Xây dựng và phát triển thư viện số Việt Nam Quá khứ - Hiện tạ i- Tương lai., tr. 1-7.
6. Nguyễn Thị Phương Trà (2013). Xây dựng cơ sở dữ liệu số nội sinh mang đặc thù ngành phục vụ giảng dạy, học tập và NCKH, Tuyển tập Hội nghị Khoa học thường niên năm 2013, tr. 217-218.