STUDY ON THE SITUATION OF STRESS AND PSYCHOLOGICAL CONSULTANCY DEMANDS TOWARD UNDERGRADUATE STUDENTS IN CAN THO UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY

Thi Thanh Thao Nguyen1,, Lieu Trinh Chau1, Tan Dat Nguyen1, Tran Nguyen Thao Truong1, Trung Hieu Le1, Trung Tin Pham1, Phan Minh Quyen Ngo2, Hong Nhan Pham3
1 Can Tho University of Medicine and Pharmacy
2 Dong Thap provincial center for disease control
3 QNQD Healthcare Solutions Research Development Education Limited Liability Company

Main Article Content

Abstract

Background: Stress is a rewarding-concerned issue which has related directly with physical and mental health, especially undergraduate students. Therefore, the need of consultancy is becoming increasingly popular. Objectives: 1) To determine the proportion and the level of stress in undergraduate students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy from 2019 to 2020. 2) To find out the rate‘s demand of psychological consultancy and some related factors in undergraduate students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy from 2019 to 2020. Materials and methods: A cross-sectional study was carried out of 2515 respondents who have learned at Can Tho University of Medicine and Pharmacy from December in 2019 to December in 2020. Results: The proportion of stress in students was 69.5%. Indeed, the rate of stress with light level: 51.5%; moderate level: 14.7% and severe: 3.3%. The percentage of being consulted in students occupied 78.4%. When multiple variable analysis recorded the relationship between gender, living conditions, the prehistory family contracting severe diseases, friend and neighbour circles, the stress level and the demand of consultancy in medical students (p<0.05). Conclusions: The rate of stress and demand of students being given advice which was comparatively high, 61.8% and 15.9% respectively. It is necessary so as to boost the psychological assignments, assist students getting positive thoughts which aims to enhance well-being physically and mentally.

Article Details

References

1. Vũ Dũng (2015), Thực trạng stress của sinh viên điều dưỡng năm thứ 2 và 3 Trường đại học Thăng Long năm 2015 và một số yếu tố liên quan, Kỷ yếu công trình khoa học Trường đại học Thăng Long 2015 – phần II, tr. 177-189.
2. Đỗ Hoàng Khánh (2020), Stress và những yếu tố liên quan đến stress ở sinh viên Điều dưỡng năm thứ 2 Trường Cao đẳng y tế Hà Đông năm 2019-2020, Luận văn Thạc sĩ y học, Trường Đại học Y Hà Nội.
3. Đoàn Vương Diễm Khánh (2016), Stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên khoa Y tế công cộng, Trường Đại học Y Dược Huế, Tạp chí Y Dược học – Trường Đại học Y Dược Huế, 6(3), tr. 66-72.
4. Lê Hoàng Thanh Nhung (2018), Stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên khoa Y tế công cộng Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí Y học thực hành, 1066(1), tr. 50-53.
5. Phạm Trung Tín (2017), Nghiên cứu tình hình stress và đánh giá kết quả can thiệp ở sinh viên ngành Y học dự phòng tại Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2016-2017, Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng, Trường Đại học Y Dược Cần Thơ.
6. Trần Kim Trang (2012), Stress, lo âu và trầm cảm ở sinh viên y khoa, Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, 16(1), tr. 356-362.
7. Nguyễn Thành Trung (2017), Thực trạng stress, lo âu, trầm cảm và các yếu tố liên quan trong sinh viên cử nhân trường đại học Y tế công cộng năm 2017- Khảo sát bằng bộ câu hỏi DASS 21, Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng, Trường Đại học Y tế công cộng.
8. Lê Hải Yến (2016), Thực trạng stress ở sinh viên Trường Cao đẳng y tế Thái Nguyên năm 2016, Tạp chí Y học Việt Nam, 449(12), tr. 134-139.
9. Aesha Farheen Siddiqui, Saad Abdullah Al-Amri, Assaf Abdullah Al-Katheri, Khalid Hussain Mohammed Al-Hassani (2017), Perceived stress in Saudi undergraduate medical students, Journal of Medical Allied Sciences, 7(1), pp. 41-47.
10. Ashraf Hussain, Hamza Mustufa Khan, Hania Ahmer, Shahmeer Zafar, Saad bin Altaf, Sajjeel Ahmed, Safura Awais (2021), Effect of parental relationships on stress levels of students in medical college, Journal of Shifa Tameer-e-Millat University, 4(1), pp. 39-43.
11. John Anthony A. Domantary (2014), Health-related quality of life of future physicians at a Medical school in the Philippines: A cross-sectional Study, SAGE, pp. 1-9.
12. Maher D Fuad, Balsam Mahdi Nasir Al-Zurfi, Mohammed A AbdulQader, Mohammed Faez Abu Bakar, Maged Elnajeh, Mohd Rusli Abdullah (2015), Prevalence and risk factors of stress, anxiety and depression among medical students of a private medical university in Malaysia in 2015, Education in Medicine Journal, 7(2), pp. 1-9.
13. Siyu Lu, Fang Wei, Guolin Li (2021), The evolution of the concept of stress and the framework of the stress system, US National Library of Med National Institutes of Health, 5(6), pp. 76-85.
14. Waffa Yousif Abdel Wahed, Safaa Khamis Hassan (2017), Prevalence and associated factors of stress, anxiety and depression among medical Fayoum University students, Alexandria Journal of Medicine, 53(2017), pp. 77-84.